20 Mart 2012 Salı

domates, dolmalık biber, dolmalık patlıcan nasıl kurutulur?

 ev yapımı marine edilmiş kuru domates
Buda ne şimdi değil mi? Neredeyse yaz geldi gelecek kışın hazırlıkları yapılacak üç vakte kadar, yok canım okadar da değil derseniz, baharda enginarlar tezgahtaki yerlerini almaya başlar enginar sevdalılarıda derin dondurucuya stoklamaya başlar.. Benim böyle bir şansım yok enginar çok yaygın değil burada yada bizde olduğu gibi tezgahlar boyu satılmıyor markette reyonda bir kaç tane kabuklu haliyle rastlarsınız.. onu soymakda bir iş.. eller kararır, kendi kararır limon tabi bir çözüm ama uzun işi var işte.. 10 tane torbaya koyun aman limonlu suyundan da olsun, ağzını sıkı bağlayın akmasın bu diologlar olmuyor tabi:)

kış hazırlığı/dolmalık patlıcan kurutması
Dolmalık patlıcan kuruturken küçük boy ve yerli  patlıcanları tercih edin ben 3 kilo yaptım miktar sizin isteğinize kalmış.. Patlıcanları yıkayın ortadan ikiye bölün içini oyun resimde gördüğünüz yan boşluklar iyi dahada içini oyup sırf kabuk yemenin manası yok.
İçini boşalttığınız patlıcanları tuzlu suda biriktirin sonra yıkayın kağıt havluyla kurulayın. Yorgan ipine patlıcanları dizin. Balkonun güneş alan bir köşesine asın bir haftayı doldurmadan kuruyorlar..

Sevgili Oya Hanımdan mail aldım nasıl domates kuruttuğumu anlatmamı rica etmiş kendileri.. Sevindim demekki iyi bir takipcim:) Kış hazırlıklarım okadar çoktuki geçen yaz hiç birini yazmadım paylaşamadım sizlerle bir iki postta bahsetmiştim (Oya Hanımın dikkatini o şekilde çekmiş)  kuru domates hazırladığımı, gerçektende tadına doyum olmadı evde doğal güneşte kurutulmuş sebzelerin tadına doyum olmuyor..

taze baharatlı zeytinyağlı kuru domates
Denemek amaçlı az yaptım 5 kilo kadar, kilo olarak gözünüze çok gelebilir kuruduğu zaman 2 avuç kadar kalıyor Allah nasip ederse bu sene 1-2 kasa kurutup tadına vara vara tüketmek istiyorum elde 2 avuç domates olunca pek değerli oluyor tabi..  

Bunun yanı sıra dolmalık patlıcan ve dolmalık biber de kuruttum. Patlıcanlar hemen kurumaz diye düşündüm ama nasıl bir şeydir bilemiycem patlıcnlar takır takır oldu biberler hala yaşdı en geç dolmalık biberler kurudu.

Domates nasıl kurutulur? bunun en güzel yolu Çanakkale domatesi kullanmaktır yani sivri etli domates hem sert hemde içi su dolu değil..

1) Domateslerin ezik çürük olmamasına özen gösterin bol suyla yıkayın. Domatesleri dörde bölün. (5 klilo domatese bu tuz ölçüsü iyi geldi) üzerine 1 avuç kaya tuzu (turşuluk kalın iri tuz) serpin karıştırın. 2 saat kadar kabın içinde bekletin sulansın. Tuzlu olması lazımki bozulmasın.

2) Büyük siniye resimde olduğu gibi sıralayıp güneşe koyun mümkünse gece gündüz yerinden kaldırmayın. Ortalama 5 günde kuruyor. Tepsinin dibinde biriken suları almak kaydıyla.. Gece dışarıda bırakıcak yerim yok derseniz eve alın ertesi gün tekrar çıkarın.

Bu birinci kurutma şekli ikinciside benim evde uygun tülüm yoktu metrelerce tülü ziyan edemezdim. Eğer yeriniz müsait bahçeniz varsa çamaşır telini bahçenin güneş alan yerine kurun. Üzerine tülü yayın. Hazırladığınız domatesleri üzerine dizin sarkan tülü üzerine örtün alttan üstten hava alacağı için başında zaman geçirip saldığı suyu kurulamanız gerekmeyecek bu yöntemde kullanılmış, garantili yöntemlerden.

3) Kuruyan domateslerinizi bez torbaya alıp Ağzını bağlayın ve uygun bir yere asın. Bir kısmını zeytinyağına yatırın. Uygun gördüğünüz her yerde kullanın. Yağı da salatalarınızda, et marinelerinizde  kullanabilirsiniz.

taze baharat, sarımsak, zeytinyağ yatağında marine edilmiş kuru domatesler:)

(burada ölçüler çok önemli değil elinizdeki malzemeye göre yapabilirsiniz)

1 küçük baş sarımsak yerli özellikle taşköprü sarımsağı:)
kuru domates (sanırım taze şekliyle 4 kilo kadardı)
4-5 sap taze kekik
2-3 sap taze biberiye
1/2 çay kaşığı kuru kekik
1/2 çay kaşığı kuru biberiye
5-6 tane tane karabiber
750 ml zeytinyağ

Kurutulmuş domatesleri kaynar suya koyun yarım saat bekletin suyunu süzün cam kavanoza bir sıra domates bir iki diş sarımsak baharatlar olarak dizin. Zeytinyağını üzerine dökün 1-2 gün donra kullanmaya başlayın. Aynı yağın içine tekrar domates ekleyebilirsiniz..

Aromalı zeytinyağına kahvaltı sofralarında ekmek banabilirsiniz, her türlü yemeklerinizde ve salata soslarınızda özellikle et marinelerinizde kullanabilirsiniz..
dolmalık biber kurutması/kış hazırlığı

Yine dolmalık biber seçerken köy biberi ve küçük olmasına dikkat edin. Dolmalık biberlerinizi yıkayın Saplarını ve çekirdeklerini temizleyin tekrar yıkayın çekirdeklerinden arınsın. kurulayın. Temiz yorgan ipliğine sıralayın. (Dikiş diker gibi ipliği yorgan iğnesine takıyoruz biberlerin alt kısmından geçirerek sıralıyoruz) En geç dolmalık biberlerim kurudu onuda belirteyim.

Ayrıca patlıcanları alacalı soyup dilimleyip çarşaf üzerinde yemeklik kuruttuk. Sivri biberi ikiye bölüp çekirdeklerini çıkarıp yine çarşaf üzerinde kuruttuk. Birde kabaklara aynı işlemi yaptık. Bamya ve taze fasulyeyi ipe dizdik. Hepsi kuruduktan sonra bez torbalara koyup uygun bir yere astım. Seneye inşallah dolmalık kabak da kurutucam..

Ve bir teşekkür..
kuru domatesi nasıl hazırladığımı merak edip yayınlamamı isteyen Oya Hanıma teşekkür ediyorum sayesinde güzel olduğuna inandığım gecikmiş kış hazırlığı postumu yayınladım.. Birde yazı paylaşmış izniyle bende sizlerle paylaşıyorum.. Ne mutlu bana böylesine kaliteli, duyarlı okuyucularım var benim..

KEDERİN VARLIĞINIZDA AÇTIĞI OYUK NE KADAR DERİN OLURSA, TAŞIYABİLECEĞİNİZ SEVİNÇ O KADAR BÜYÜK OLUR............Halil Cibran


38 yorum:

sevil şahin dedi ki...

İnan içim acıldı ne de güzel bilgiler paylaşmışsın
afiyet bal olsun

yeşim dedi ki...

geçen hafta pazarımız enginar doluydu...müdavimi olunca her hafta 2 kez pişiriliyor bizde...gelsin yaz artık kurutalım biberlerimizi-patlıcanlarımızı yine.yapalım salçalarımızı...çok seviyorum kış hazırlıklarını...Allah afiyetle yemeyi nasip etsin cümlemize.öpüyorum canım çok.sevgilerimle...

SEVALCE LEZZETLER dedi ki...

Bu harika,faydalı bilgiler için
eline,emeğine ,yüreğine sağlık canım.
Görüntüler ise süperr ötesiii...
Sevgiler...

Erguvan Vakti dedi ki...

Harika bilgiler,resimler de öyle:)

mutfagabuyrun dedi ki...

kuru patlıcanı tek geçerim canım.paylaşım için teşkk.sevgiler.

Unknown dedi ki...

bilgi için teşekkürler canım...çok yararlı...

Mutfak Dili dedi ki...

Patlicanin biberin dolmasini cok seviyorum. Ama nedense domatesi sevmedim.
Evde bekliyor ne yapacagimi sastim..

Adsız dedi ki...

Ben Türkiyede izine gidince kurutuyorum cünkü Almanyada kurutamiyorum nemleniyor.Emeginize saglik.

Adsız dedi ki...

Kış nasip olursa yeniden gelecek ve yeniden bu hazırlıklar yapılacak. İstanbul'un havası nemli olunca sanırım böyle kurutma sebzeler yapılmıyor. Gerçi ben denemedim ama deneyenler böyle diyor. Biz de hazırlarına talibiz ne yapalım:)

u.aydin dedi ki...

ne kadar iyi etmissin anlatmakla.yuregine saglik,turkiyede koye gidince ilk isimden biri domates kurutmak olacak.ve alip getirecegim ve kisin yemedigim domatesi catir catir kuru da olsa yiyecegim.tekrar ellerine saglik,sevgilerle.

pastabahçem dedi ki...

bende bu konuda şanslı insanlardanım yayla evimizde bahçede kendi yetiştirdiğimiz sebzeleri kurutarak saklıyorum sizin bilgilerinizide değerlendircem emeğinize sağlık

durutarifler dedi ki...

Ben biber kurutmayı becerebiliyorum da , domates kurutmayı bir kere denedim . Beceremedim. Üstüne tül örtmeyi unutmuşum :((
Ama azimliyim.
Paylaşım için teşekkürler
Sevgiler

pembe kekik dedi ki...

Ellerine sağlık her şey muhteşem.Çok güzel görünüyor:)

YEMEK SEVDAM (ELİF) dedi ki...

Sevalcim hepsi çok güzel görünüyor. Bende sebze kurularını çok seviyorum. Malesef İstanbul'da nem sebebiyle sebze kurutmak çok zor. Ne kadar denediysem başarılı olamadım. Bende annemden rica ediyorum. Yazlıkta benim için kurutup getiriyor. Domatesi hiç denemedim. Tarifini aldım. Anneme vereceğim ve bu sene yapmasını isteyeceğim. Ellerine, emeklerine sağlık canım. Sevgiler....

ice tea dedi ki...

merhaba sofralariniz cok SIK oncellikle belirtmek isterim.
patlican biber kurusuda benim favori tatlarim. yummy yummy.

Unknown dedi ki...

Bu yaz Bodrum'da olacagim kismet olursa.Sebzelerimi kesinlikle sizin yontemle kurutup, kendi kurularimi getirecegim bu sene. Cok tesekkurler, sizi sonuctan haberdar ederim.

Sevgiler.

evcilik dedi ki...

Muhteşem kareler..Hepsine ayrı ayrı bayıldım...
Elimde yazdan kalma Kurutulmuş domatesim vardı bu şekilde yapmak süper bir fikir.....
Ellerine sağlık tatlım..
sevgiler..

ihlamurcum dedi ki...

Bende çeşmede kuru domates denemiştim, çok zahmetli gelmişti.Sizi tebrik ediyorum.

Unknown dedi ki...

Bodruma tatile geldim ama boş durmayıp 15 kilo kayısı kuruttum. dediğiniz gibi 1-2 avuç kaldı. Dolmalık biberler de harika oldu:)Pazartesi doğru Milas pazarına patlısan ve biber almaya:)))

jale dedi ki...

iyi ki sayfanız rastladım. hepsini teker teker deneyeceğim. teşekkürker.

jale dedi ki...

teşekkürler. ellerinize sağlık. en kısa zamande deneyeceğim.

Unknown dedi ki...

Bugün bende dolmalik biberleri tarifinize uyarak ipe dizdim. Fakat kurumalarindan biraz endiseliyim malum kavurucu sicaklar kalmadi acaba basarili olurmuyum ve ne kadar sürer tahminen kurumalari? Cok tsk Sevim

Unknown dedi ki...

Bugün bende dolmalik biber ipe dizdim ilk defa yapiyorum acaba bu mevsimde iyice kururmu? Cok tsk

yemekbiraşk dedi ki...

sevim hanım geç cevap yazdığım için özür diliyorum.. şimdiye kadar sanırım biberleriniz kurumuştur:) ben yaptığım zaman en geç biberlerim kurumuştu oysaki patlıcanlar geç kurur sanmıştım.. ıslanmadıkca sorun olacağını sanmıyorum.. tabi yaz havasında kuruması daha çabuk olacaktır.. biberlerinizin akıbetini yazarsanız sevinirim.. sevgilerimle..

Unknown dedi ki...

evim hanım merhaba biberlerin içine peçete veya kağıt teperek kurutursanız 2-3 güne kuruyor

Unknown dedi ki...

güzelhazırlanmış ve çok faydalandık.Teşekkürler. Fotoğraflar da harika tabii

zeynep dedi ki...

nekadar sürede tüketmeliyiz marine kuru domatesleri nezamana dek bozulur?dolaptamı muhafaza edeceğiz
zeynep

Adsız dedi ki...

İlknur3>
Nede güzel bir söz söylemiş ellerinize sağlık

Adsız dedi ki...

marine domatesleri buzdolabındamı muhafaza edeceğiz?
ve bu şekilde kaç günde tüketmemiz gerekir nezamana dek bozulur?

yemekbiraşk dedi ki...

merhaba,
isteğe bağlı dolapta olur benimki ışık görmeyen ve çok sıcak olmayan yerde.. bu domateslerden hala var yani bunca zamandır bozulmadı.. kullanmayada kıyamadım biraz.
sevgiler

yasasin yemek yemek:) dedi ki...

Ben herseyi kuruytomya bayiliym boyle yazin kurutupta kisin yemeye hem cok saglikli oluyo bide biz sebzeleri koyden kndi bhcemizdn getirtip yapiyz off acayip oluyo..

Adsız dedi ki...

Ben patlican kurutcam ama hava bulutlu birazda nem var barajdan dolayı alacali soyup önce tuzlu suda bekletip sonra dizssem içine kağıt koysam kâğıtlar hava almasını engellemezmi kâğıtlar içinde kuruysnadadek kalcakmi

nur dedi ki...

Merhaba, bilgiler için teşekkürler! Ancak domates kurutmak için ipe tülü yaymak konusunu anlayamadım. Yani paralel iki ip arasına mı tül germek gerekiyor yoksa tülün içine domatesleri koyup bohçalar gibi ağzını büzüp suların akması bitene kadar tutup sonra sererek mi kurutmalı. Domates kurusunu çok severim de öğrenmek isterim, kurusunu çerez niyetine yediğim için kendim yaparsam daha gönül raharlığıyla yiyebilim o yüzden iyi öğreneyim! Bir de hangi domatesi tercih etmeli, yıllar önce italyan tipi domates denemem başarısız olmuştu!

Unknown dedi ki...

Merhaba ben erzurumda oturuyorum balkonda dolmalik biber kurutmak istedim ama olmadi bozuldular kuflendiler neyi yanliş yaptim acaba.yoksa burda kurutamazmiyim☺

Unknown dedi ki...

Merhaba erzurum'da oturuyorum balkonda dolmalık biber kurutmak istedim ama olmadı bozuldular ve küflendi ler acaba neyi yanlış yaptım yoksa buranin şartlarında kurumuyormu teşekkürler bilgilerinize şimdi den

Unknown dedi ki...

Ben ceri domatesi kurutmak istiyorum nasil kurulabilir

Unknown dedi ki...

Ceri domatesi de ayni yontemlemi kurutmayilim

h. chronicles dedi ki...

Merhaba
size bir sorum olacak. Bu sene ilk defa patlıcan kurutayim dedim dediğiniz gibi yapmama rağmen çürüdü. Içinde sinekler birikti. Iç kısmı küfün siyah puturunden oldu. Nerde yanlış yapmış olabilirim lütfen yardımcı olun.

Special design for Yemek Bir Aşk by GeCe